Kathmandu! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Sara Pagter - WaarBenJij.nu Kathmandu! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Sara Pagter - WaarBenJij.nu

Kathmandu!

Door: Sara de Pagter

Blijf op de hoogte en volg Sara

10 November 2013 | Nepal, Kathmandu

Namaste!! Jaja, dit is 'm dan, mijn eerste echte reisverslag uit Nepal. Het is wat laat, maar er is hier dan ook zo veel te doen!

Op 31 oktober ben ik na een reis van bijna 24 uur aangekomen in Kathmandu. Het begon meteen al lekker, want we moesten ontzettend lang op de bagage wachten. Gelukkig was m'n tas er wel, het is niet zelden dat ze die kwijtraken/ De douane en paspoort/visacontrole ging vrij snel, en toen was het zoeken naar de meneer met en bordje met mijn naam erop. Toen die eenmaal gevonden was en alles in de auto lag begon het avontuur pas echt, want dan moet je het verkeer in. Regels kennen ze hier niet, het is gewoon gasgeven, heel veel toeteren en gaan! Gelukkig ging alles goed, en ben ik veilig aangekomen bij mn eerste gastgezin. Normaal gesproken zou ik in een hotel zitten, maar er was een festival bezig, het Tihar festival. In een gastgezin konden we er veel meer van zien, en daarom zat ik dus niet in een hotel.

De volgende dag kwam er een medewerker van de organisatie hier langs om alles te bespreken. Daarna begon de introductieweek van taallessen en bezienswaardigheden bezoeken. De Nepalese taal is vrij lastig, omdat het absoluut niet te vergelijken is met het Nederlands. Het is wel leuk, en ik heb er zeker wat van opgestoken. Maar dat is verder niet zo heel interessant, want de dingen die ik gezien heb zijn veel vetter.

De eerste introductiedag zijn we bij weeshuizen van de organisatie gaan kijken. Het was heel bijzonder om daar binnen te mogen kijken. Ze hebben daar heel weinig, maar ze proberen er toch het beste van te maken. Daarna zijn we naar de office gegaan en hebben we met de diricteur gepraat. Al met al een leerzame dag.

De volgende dag was het dogfestival. Alle honden kregen een tica (een rode stip op hun voorhoofd) en een bloemenkrans en zegeningen etc. Ik begon de dag weer met taallessen, en daarna gingen we naar Swayambunath, ook wel bekend als the monkey temple. Dat was zoooooo vet! Al heel lang is het mijn grote droom om de stupa in het echt te zien, en het is me gelukt! Ik ben er geweest! We zijn via de achterkant naar boven geklommen, dus niet via de bekende stijle trap. Ook zijn we er nu achter waarom het monkey temple wordt genoemd. Die beesten zitten overal, en achter het glas in de dierentuin zijn ze veel leuker. Maar het is wel apart om ze in het wild te zien.
De terugweg naar huis was wel een verhaal apart. Terug bij het hotel waar we taalles hadden bleek dat het busje dat ons normaal ophaalt al weg was, dus werd ik teruggebracht op een motor. Zonder helm. Met een snelheid van minstens 80 km/uur. Over een weg met hobbels en gaten. Ik ben nog nooit zo bang geweest. Maarrrr ik leef nog :)

Dag 3 was koeiendag. Hetzelfde als met de honden, alleen dan waren de koeien deze keer het slachtoffer. Ook was het de dag van de laatste taalles, omdat de dagen daarna de meeste mensen vrij hebben. Die dag hebben we Bouddhanath bezocht, een van de grootste stupas ter wereld. En inderdaad, hij is heel erg groot, en echt prachtig. Rond deze stupa zitten enorm veel kloosters, volgens de gids een stuk of 50. Er lopen dan ook enorm veel monniken. We zijn er omheen gelopen (met de klok mee, zoals dat hoort) en hebben in een van die kloosters naar binnen gekeken. Al met al een cultureel dagje :)

Op dag 4 van mijn verblijf waren de stieren aan de beurt met Tihar, en voor ons was het Pashupatinath. Dit is een van de, zoniet de grootste hindutempel ter wereld. Tevens is het de plaats waar hindus overleden mensen cremeren. Toen we aankwamen bij de tempel steeg er al rook op, want het is wel een beetje lopende band werk. Zelf hebben we ook wat crematies bekeken. Dat voelde heel vreemd, omdat crematies voor ons heel prive zijn. Daar hebben ze er minder moeite mee. Het was misschien niet de vrolijkste, maar wel een heel indrukwekkende ervaring om het een keer mee te maken. 's Avonds hadden we een diner ter ere van Tihar. De buren kwamen eten, er kwam bier en whiskey op tafel (technisch gesproken op de vloer, want het was een soort picknick in husi) en het was ontzettend gezellig.

Op mijn laatste dag voor mijn reis naar Pokara was het broertjes dag. Broers kregen van hun zussen een tica in 7 kleuren (jaja, kunstwerk op je bakkes!) en werden er cadeaus uitgewisseld. Wij gingen een kijkje nemen in Tamel, de winkelwijk van Kathmandu. Heel veel winkels waren dicht vanwege het festival, maar er was alsnog genoeg te zien. Ook hebben we Dubar Square bezocht, van alle bezienswaardigheden de minste. Veel gebouwen waren oud en toe aan renovatie, en vanwege het festival was het museum bij het paleis gesloten. Toch was ook dit leuk om te bezoeken.

Die avond heb ik afscheid genomen van iedereen, want de volgende dag vertrok de bus naar Pokara al om 7 uur. Maarrrr dit is voor later. Jongens en meisjes, tot de volgende keer maar weer!

  • 10 November 2013 - 14:36

    Gea Sluiman:

    wohhh Sara wat een belefenissen allemaal leuk dat we je reisverslagen kunnen lezen,en jouw kunnen volgen op de waarschijnlijk grootste en indrukwekkendste reis van je leven........heel veel plezier en de groetjes van ons allen dikke knuffel.

  • 10 November 2013 - 14:37

    Jacqueline:

    Hoi Sara,

    Super leuk om je zo te kunnen volgen, en fijn dat je het goed naar je zin hebt. Je hebt al heel wat mee gemaakt in nog geen twee weken , hier in domburg heeft het een hele week geregend dus geniet maar lekker, en nog gefeliciteerd met je 19 de verjaardag. Groetjes

  • 10 November 2013 - 14:51

    Juliëtte:

    Hoi Sara,
    Wat goed om wat van je te horen!
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag, geniet van alles wat je ziet en meemaakt.
    Juul

  • 10 November 2013 - 18:04

    Suzanne:

    Heerlijk om te lezen, wat heb je al veel meegemaakt.
    Heel veel plezier verder
    Groetjes uit de toorop
    XXX Suzanne

  • 10 November 2013 - 21:52

    Lenie:

    Hoi Sara,
    Wat een geweldige start van je reis! Leuk om meteen in allerlei feesten terecht te komen.
    Heerlijk om dat allemaal te lezen! Ben benieuwd hoe het is om daar te helpen.
    Geniet van alles!
    Groeten Lenie

  • 11 November 2013 - 08:35

    Carolien:

    Nog gefeliciteerd!! Feestjes genoeg gehad zo te lezen! Jeetje wat een belevenissen,en dat in zo een korte tijd al!je kan het beeldend schrijven hoor,leuk!! Groetjes!

  • 13 November 2013 - 13:15

    Anja De Pagter:

    Gaaf verslag Saartje, ik ben blij dat je het leuk hebt daar met iedereen.
    Was wel een beetje vreemd om met je verjaardag nieteven te kunnen zoenen hoor, maar dat is in gedachten dan maar gedaan. Ga je ons straks in het nepalees aanspreken hi hi.
    Nou ik hoop dat het volgende verslag net zo leuk is en wens vanuit een erg zonnig Domburg het allerbeste toe groetjes Anja

  • 15 November 2013 - 14:24

    Nini:

    Toppie, dat je dit doet!
    Ik geniet mee!

    Wat een belevenissen zeg voor die eerste dagen.
    Hoe spannend allemaal. Ik ben ook benieuwd hoe je werk daar gaat bevallen.

    Hebben ze daar elke dag een "feestje"?

    Zet hem op hé!

    Groetjes Nini

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2014

MMWEVDEV

15 Januari 2014

Wij gaan naar boven!

09 Januari 2014

Bungmati derai man parchha!

21 December 2013

A typical Newari village

07 December 2013

Gelukkig hebben we de andere Westerlingen nog
Sara

Actief sinds 09 Okt. 2013
Verslag gelezen: 2057
Totaal aantal bezoekers 7617

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: